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Druckregulierende Ohrstöpsel in Druckkammer getestet

Spezielle Ohrstöpsel können Flugreisenden helfen, die unter Ohrenschmerzen beim Fliegen leiden. Ein integrierter Filter sorgt dafür, dass der Luftdruck vor dem Trommelfell wesentlich langsamer ansteigt als in der Flugzeugkabine. So kann die Eustachische Röhre auch bei eingeschränkter Funktion die erforderliche aktive Öffnung zum Mittelohr herbeizuführen.

Entscheidend für die schmerzverhindernde Wirkung ist die präzise Funktionsweise des Filters. Die Firma Innosan GmbH hat diesen Gehörschutz entwickelt, der über einen hoch präzisen Druckminderer verfügt, der die äußerst geringen Luftmengen exakter regulieren kann. SANOHRA fly Ohrstöpsel wurde in Deutschland entwickelt und wird hier hergestellt.

Die HNO-Universitätsklinik der Charité in Berlin hat Untersuchungen mit Probanden, die anamnestisch Druckausgleichsprobleme bei schnellen Änderungen des Umgebungsdruckes angaben, durchgeführt.  Hierbei waren die Studienteilnehmer in einer Druckkammer Bedingungen ausgesetzt, die denen beim Landeanflug entsprechen. Bei der Verwendung von SANOHRA fly Ohrstöpsel wurden die Druckveränderungen durch die Teilnehmer als deutlich angenehmer empfunden.

Im Juni 2010 wurde die wissenschaftliche Studie der Charité Berlin zum Thema:

Druckregulierende Ohrenstöpsel getestet in einer Druckkammer

als Artikel im Journal "Aviation, Space, and Environmental Medicine" im Verlag "Aerospace Medical Association" (ASMA) veröffentlicht.

 

Pressure regulating ear plug testing in a pressure chamber.

Jumah MD, Schlachta M, Hoelzl M, Werner A, Sedlmaier B.
Department of Otolaryngology, Head & Neck Surgery, Campus Charité Mitte, Charité ©-University Medicine Berlin, Germany.

Abstract

INTRODUCTION: Middle ear barotrauma is a condition frequently associated with flying. It is usually caused by Eustachian tube (ET) dysfunction. Pressure-regulating earplugs (PREP) should improve complaints due to pressure equalization problems.

METHODS: There were 21 patients with a history of pressure equalization problems while flying who were examined. ET function was measured with exploratory tests and in a pressure chamber. In a double-blind study, PREP were examined using continuous impedance measurement in the pressure chamber. Eardrum deflection and pressure-equalizing maneuvers were also examined. During pressure exposure the subjective state of patients with and without PREP was compared.

RESULTS: Evidence of ET dysfunction was found in twice as many patients with the impedance method in a pressure chamber compared to tympanometry or the Valsalva test. Use of PREP reduced the rate of pressure changes in the external auditory canal. Maximum pressure was reached with a delay of about 7 min. The number of pressure-equalizing maneuvers did not differ significantly. Using PREP the patients reported a significantly better subjective state on the VAS scale of 2.19 +/- 1.50 compared to 3.38 +/- 2.33 without PREP.
CONCLUSIONS: Continuous impedance measurements in the pressure chamber identified ET dysfunction more often than the exploratory ET function tests commonly used in routine diagnostics. This novel finding requires further validation. Although use of PREP showed no signs of improving ET function, it did significantly improve individual subjective state during sudden pressure changes.

Quelle:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20540447